Jak správně počítat cenu výrobku a služeb?
Jeden z největších oříšku pro každého začínajícího podnikatele. Kolik si za svůj produkt říct, aby byli všichni spokojení? je to málo nebo moc? podle čeho se tedy řídít?
Pojďme se podívat na jednoduchý návod, jak najít balanc mezi spokojenosti zákazníka a tvůrce/prodejce.
Co je to únosnost ceny?

Co vše se počítá?
Pokud poskytujete v rámci svého podnikání služby, pravděpodobně budete mít mnohem méně nákladových položek než při výrobním procesu. Jste-li poskytovatel poradenství jako právník, grafik, tvůrce webových stránek apod., bude hlavní nákladovou položkou váš čas a budete odměňování ve formě hodinové sazby. Pozor na častou chybu. Jestliže své konzultace budete poskytovat na plný úvazek (tzn. nemáte jinou pracovní činnost), je potřeba si uvědomit, že nikdy nevyfakturujete tradičních cca 160 hodin (tzn. cca 20 pracovních dní). Počítejte s průměrem okolo 50-60 %. Veškerý ostatní čas vám zabere všelijaká administrativa a jiné činnosti, kterým se musíte během měsíce věnovat. Také počítejte s dovolenou, svátky a případnými nemocemi, kdy nebudete moct své služby poskytovat nebo jen v omezené míře. To vše by mělo být ve vaší hodinové sazbě zahrnuto.
Pro cenotvorbu služeb použijte soubor Cenotvorba – služba.
Výpočet ceny u produktů
Na rozdíl od poskytovatelů služeb mají podniky, které vyrábějí klasické produkty, více vstupních nákladů. Proto jsme vzor rozdělili do pěti kroků a aby to bylo co nejvíce návodné, ilustrovali jsme příklad na výrobě kabelek. V prvním kroku tedy stanovíte přímé výrobní náklady, což v tomto případě bude především materiál. Ve druhém kroku pak určíte náklady související s provozovnou, ať je to nájem, pronájem strojů apod. Ve třetím kroku určíte své osobní výdaje (pokud je nemáte pokryté ve mzdě v kroku č. 2). Na základě těchto vstupních údajů vzor vypočítá cenu za 1 hodinu vaší práce včetně nákladové ceny 1 výrobku.
zdroj:https://www.pruvodcepodnikanim.cz