Oslovení zákazníka - jak na to?
Všichni je vnímáme jako součást našich životů. Denně jsou kolem nás a mnohdy si ani neuvědomujeme, že jde o reklamu. Ale je to tak. Dostáváme jich desítky každý den do složky Spam. Některé nám zvednou náladu jindy nás vytočí...
Jak dosáhnout toho, aby váš e-mail marketing zákazníky oslovil natolik, aby u vás nakoupili?
Efektivní cesta k srdci (a peněžence) zákazníka
E-mailing patří v současné době k jednomu z nejefektivnějších komunikačních kanálů. Oslovujete v něm totiž přímo konkrétního zákazníka, čímž zvyšujete jeho loajalitu. Tím, že se zákazník přihlásil k odběru vašich e-mailů, očekává, že získá něco nazpátek. Ať už zajímavé informace, které jinde nenajde, nabídku dopravy zdarma anebo slevy za věrnost.
Dnes na toto existuje spousta nástrojů, mnohdy přímo v administraci e-shopu/webu. známe jsou třeba Ecomail nebo Leadhub. Některé z těchto nástrojů jsou dostupné i ve free verzi což je pro začínající podnikatele fajn. Umí personalizovaně oslovovat zákazníka, dokážeme tvořit různé skupinky zákazníků a selektovat je podle toho co dříve nakoupili. To vše je součástí kvalitní emalingové kampaně.

Jak napsat kvalitní newsletter?
1) Předmět, který zaujme
První, co zákazník z e-mailu uvidí, je jeho předmět. Nudné informace přeletí a nebude se obtěžovat zprávu otevřít. Předmět musí být chytlavý, informativní a zároveň by měl ukázat, co přečtení mailu zákazníkovi přinese. Jaké předměty obvykle fungují?
- Řekněte to na rovinu – Nebuďte příliš tajemní nebo nezaujmete. Prodáváte vybavení do kuchyně a připravili jste text, jak vařit s pomalým hrncem? Předmět může znít: "5 nejlepších receptů pro pomalý hrnec". Nabízíte něco zdarma? Řekněte to! "Doprava zdarma pro prvních 100 zákazníků!".
- Oslovte zákazníka konkrétně – Dosáhněte toho, aby se váš zákazník cítil výjimečně. Oslovte ho kouzelným slovíčkem "vy". Například "Nová kolekce obleků přímo pro vás", "Sportovní boty, které vám padnou jako ulité".
- Zeptejte se – Otázka, na kterou zákazník najde odpověď v obsahu e mailu, patří mezi nejčastěji využívané typy předmětů. Protože funguje. Vyzkoušejte "Jak uháčkovat stylovou čepici?", "Jak naučit domácího mazlíčka základní pokyny?", "Jak se naučít číst rychle?".
2) Nezapomeňte na oslovení
Ač se může zdát, že oslovení z e-mailingové komunikace spíše mizí, nenechte se napálit. Oslovení je slušnost. Zejména, pokud chcete dotyčného zaujmout a něco mu prodat. Ani v osobní komunikaci byste nepřišli a bez jakéhokoli úvodu nezačali s konverzací od prostředka, že?
Zákazníky oslovujte podle toho, kolik informací o nich máte. Spousta moderních e-mailových nástrojů vám v dnešní době nabídne alespoň základní možnosti segmentace kontaktů. Pokud si například dáte tu práci s rozřazením kontaktů podle pohlaví, můžete komunikovat jiné oslovení, nebo dokonce jiné sdělení s muži a jiné s ženami.
Pokud kontakty vysegmentované podle určitého společného znaku nemáte, nebo mít nechcete, ani to není omluva pro vynechání alespoň neutrálního oslovení. Zde dbejte na dodržení ton of voise vaší značky.
3) Správný obsah vyhrává
Předmět získá pozornost zákazníka, vhodné oslovení ho zaujme, ale je to samotný obsah, který zajistí, že si u vás nakoupí.
Dobře napsaný e-mail se drží tří základních pravidel – stručnost, výstižnost, věcnost. Nepište romány, ale dejte během několika řádků zákazníkovi všechny potřebné informace.
- Zlaté pravidlo 80/20 – Myslete na to, že nejméně 80 % odesílaných e-mailů musí vašim zákazníkům přinášet reálnou hodnotu. Ať už je to hodnota informační nebo jiná, bez ní by e-mail marketing nefungoval. Dodržováním pravidla 80/20 nevyčerpáte databázi a můžete odběratele oslovovat častěji.
4) Posílejte e-maily "tak akorát" často
Frekvence odesílání e-mailů se odvíjí od toho, na co se zaměřuje vaše podnikání a jak často produkujete nový obsah. Jestliže podnikáte online a máte svým zákazníkům stále co nabídnout, můžete je pomocí e-mailu oslovit klidně až třikrát týdně (nebo i častěji). Pokud nemáte tolik obsahu nebo nechcete zákazníkům psát několikrát do týdne, můžete zvolit frekvenci jednou za týden.
Je třeba najít ideální frekvenci přímo pro vaše podnikání. Proč? Protože jakmile budete odesílat e-maily příliš často, riskujete, že příjemci jimi budou zavaleni a nebudou stíhat číst. Otravné e-maily mohou označit jako SPAM a místo zisku za e-mailový marketing nebudete mít žádnou návratnost.
Při nízké frekvenci odesílání na vás zase mohou zákazníci zapomenout a označit vás jako SPAM, pokud se jim připomenete až za několik týdnů a oni nebudou vědět, kde jste k jejich e-mailu přišli. Nízká frekvence navíc příliš nenapomáhá budování důvěry.
5) Správné načasování
Častá poučka e-mailového marketingu zní, že pokud si zákazník neotevře e-mail hned, nebo do hodiny od jeho přijetí, už si ho pravděpodobně neotevře nikdy. Měli byste se proto trefit do doby, kdy si kontroluje e-mailovou schránku. To je většinou mezi osmou a devátou ranní a odpoledne kolem třetí hodiny. Často si určitá skupina zákazníků kontroluje maily také okolo osmé hodiny večerní.
Tuto radu ale neberte jako dogma. Je jasné, že pokud všichni konkurenti odesílají právě v těchto frekventovaných hodinách, může váš e-mail zapadnout v záplavě dalších sdělení. V takové situaci pak může být dobrý nápad trefit se do méně frekventovaného času, ve kterém kontrolují příjemci vašich e-mailů schránku. Proto je důležité znát své cílové zákazníky opravdu dobře.
Záleží samozřejmě na chování vašich zákazníků, které se může lišit a je potřeba si vždy na vlastní kůži vyzkoušet, kdy mají vaše e-maily největší účinnost. Správná hodina odeslání mailu ale v každém případě hraje velmi důležitou roli. Jestliže si zákazník mailu nevšimne, nemůže ho ani zaujmout.
Tip na závěr: Vyhněte se SPAMU
Do vytváření a odesílání správně napsaných e-mailů jste vložili hodně úsilí, tak určitě nechcete, aby skončily ve spamu. Stát se to ale může, proto je třeba se tomu vyhnout.
- Pozor na vykřičníky v předmětu – Nevkládejte do předmětu e-mailu vykříčníky, otazníků a už vůbec ne velkých písmen. Ve vlastní SPAM složce v e-mailové schránce najdete e-maily, které se jen hemží podobně napsanými předměty. Zákaznici to vnímají jako agresivní reklamu a to my nechceme. Chceme působit uvolněně přátelsky , protože naše produkty pomáhají.
- Pozor na slevy a akce – Ano, na slevy, akce a zboží ZDARMA lákáte zákazníky. Ale odrazujete antispamové filtry. Pozor, aby se tato slova nevyskytovala ve vašich sděleních příliš často. Nebo je zkuste nahradit synonymem.
- Nepřehánějte to s obrázky – Samozřejmě, obrázky jsou lákavé a dělají sdělení přitažlivějším. Velké množství obrázků a málo textu ale vede k nedůvěryhodnosti. A taky se déle načítají. Zákaznici používají většinou mobil a mobilní data. Myslete na to a komprimujte obrázky.
- Nic neskrývejte – Jestliže je barva pozadí podobná barvě písma, filtr si bude myslet, že chcete něco skrývat. Nepoužívejte ani skryté nebo chybné odkazy, váš e-mail nebude působit