Ideální klient- existuje vůbec?

28.04.2023

Na začátku podnikání je většinou nápad, podle nás výborný. Ale k čemu je nápad když není komu ho prodat? Kdo je tedy ideální klient/ zákazník, který nadšeně bude utrácet zrovna u nás? No to je těžká otázka a ještě těžší odpověď. Pokud si sami pokládáte otázku Kdo by tohle mohl potřebovat, jdete správným směrem. 

První krok 

Ideální klient neexistuje. Vždycky bude potřeba mít argumenty proč koupit právě u vás.  v dnešní době už je vše vymyšleno vyrobeno a konkurence jen narůstá. Existuje ale něco jako konkurenční výhoda. Tedy něco co máte jen a pouze vy a to je to důležité čím si zákazníka přitáhnete. Říká se že vrána k vráně sedá. Něco na tom bude. Sounáležitost, pochopení a souznění je něco co lidem často chybí a když to u vás získají budou se rádi vracet.

Druhý krok

Svůj produkt musíte umět správně prezentovat.  Hezký obal ještě neznamená kvalitní produkt a naopak když v obyčejném pytlíku máte super produkt nedozví se o tom lidé, protože je obal odradí.  Základním úspěchem je proto ucelená prezentace vaší značky. Jednotné popisky, barvy komunikace ale i obsah je důležitý. Pokud se budeme tvářit jako nejluxusnější eshop a v blogu bude jak ušetřit na jídle nebo vytvoř si sám  přijdou nám lidé , které si vezmou radu, ale nenakoupí, protože pro ně budou produkty nedosažitelné. a zase naopak pokud někdo nakoupí, chce se dozvědět o produktu a dalších možnostech. Proto je fajn svému oboru opravdu rozumět, stále se v něm vzdělávat a tyto informace dál posílat do světa.

Třetí krok

Cílový zákazník- avatar a jiné názvy už znáte.. Kdo ním ale skutečně tedy je? jak si ho definovat?

Nejčastější je to žena střední věk lepší vzdělání uvědomělá, má radši kvalitu než kvantitu zaměstnaná takže má dost peněz na to koupit si i dražší kousek.. ano to bývá jako častý avatar firem, ale pokud si chceme získat skutečné zákazníky lidi jako my je nutné jít více do hloubky. 


Příklad srdcový klient pro eshop s kočárky

Zapřemýšlejte se nad tím komu prodávat když budeme mít eshop s kočárky :

Cílovka bude žena produktivní věk, nyní nejspíš na mateřské dovolené nebo na ní brzy bude, takže bude přemýšlet nad cenou/ kvalitou.  Bude to matka již starších dětí, nebo čeká první dítě? Bude to matka z vesnice nebo z města? Kam s kočárkem bude jezdit? Bude jezdit MHD nebo autem? Bude mít termín porodu v zimě nebo v létě? Protože i to rozhoduje v případě velikosti / délky korbičky apod.  Čeká jedno dvě nebo dokonce tři děti? Má starší dítě a tedy třeba sourozence, který se také ještě vozí v kočárku? Znáte ten pocit když táhnete kočárek nákup a k tomu odrážedlo? Co takhle nějaká vychytávka na pití pro všechny, nebo držák na nezbytnosti jako organizér..  

Má ráda veselé barvy nebo spíš neutrální? Chystá se koupit jeden kočárek pro všechny svoje budoucí děti např. v neutrální barvě hnědá šedá zelená apod. nebo chce naopak červenou růžovou modrou barvu? Bude vozit jen ona nebo i tatínek? Jak budou vysocí? Chce kompletní vybavení včetně tašky nebo hledá jen sportovní kočárek či golfky které mohu vzít na dovolenou do letadla? Dostanu u vás ke kočárku i tašku pláštěnku a nebo třeba fusak v barvě? 

Máte video jak kočárky složit? nebo návod jak o ně pečovat? Rozdíly či možnost srovnat kočárky podle parametrů? Zkrátka těch otázek kolem cílovky je hodně a pokud se na toto dobře do detailů zaměříme dokáže poskládat nabídku pro co největší skupinku lidí, kteří u nás vyberou a nakoupí to co chtějí nebo potřebují. 

Rada nakonec

Chtít a potřebovat je rozdíl

Chci tužku, potřebuji aby psala.  Ale když uvidím, že mohu koupit obyčejnou tužku vyřeší mi to problém- budu mít tužku. Pak se podívám na jiný eshop, kde mají spoustu tužek. Barevných s gumou a taky na ní mohu mít vlastní monogram. Hm to už vypadá pěkně s tou se bude jistě psát krásně, navíc mam hned gumu po ruce, dostanu ji v pěkném pouzdru, takže si ji nezničím a nebude se mi válet po stole. A jako bonus na první objednávku ještě pěkná slevička, v košíku mám na výběr ještě přidat si k tužce i nový hezký zápisník v barvě ,  takže cena dopravy pak vyjde na 0 Kč. No a to potřebuji.

Je velký rozdíl mezí tím uspokojit zákazníka, protože máte produkt který potřebuje a mezi tou radosti když zákazník dostane to co skutečně chce. Když se na balík těší splní jeho očekávání, nadchne ho a napíše super referenci.

 Myslete na to a dávejte svým zákazníkům to , co chtějí a ideálně i něco navíc. Myslete na ně a občas i za ně, když máte produkty s různými rozměry nebo jinak specifické. Mějte vše jasně přehledné a transparentní. 

Od fotek, popisků, parametrů až po pravidla obchodních podmínek, dopravy a platby. Lidé to ocení. První dojem dělá hodně. 

To, co je pro nás samozřejmost. Protože jsme v oboru stále, je pro jiné něco čemu nerozumí. Buďte chápající a trpěliví. Někdy velikosti trička nebo bot skutečně odhadnout nejde :) 

Držím palce ať jsou vaši avataři super koupě schopní a co nejlépe identifikovatelní.